החלה מכירת החיסול הסופית של החינוך הציבורי: דב לאוטמן משיק תנועה "לטובת" החינוך

דב לאוטמן ומשפחות ההון בישראל הקימו היום את תנועת "הכל חינוך". מטרותיהם נשמעות נאצלות, אך עיון קצר ברשימת המעורבים בתנועה מספיק בכדי לגלות האמת שמאחורי המסכה.

הפורום להגנת ההשכלה הציבורית בישראל, המונה מאות מרצים וסטודנטים מכל הקמפוסים בארץ, מתריע:

אין מדובר בתנועה של נדבנים תמימים ושוחרי-טוב – מדובר במהלך ציני, צעד נוסף להפרטת החינוך, ביוזמת אנשי עסקים, שחלקם כבר גרם נזקים כבדים לחינוך. המסכות נפלו: עומדת מולנו בפנים גלויות תנועה להפרטת החינוך בישראל.

בין ראשי היוזמה אישים בעלי מעורבות עמוקה ושלילית במערכת החינוך:

היכן בתנועה הזו נציגיהם האמיתיים של העוסקים בהוראה ובחינוך? לא ארגוני המורים, לא ארגוני הסגל האקדמי הבכיר או הזוטר, לא ארגוני סטודנטים. מובן מאליו שתנועה למען החינוך בהשתתפותו של שלמה דברת לא תראה בנציגי המורים פרטנרים. ברור לגמרי שדב לאוטמן לא יראה במרצים ציבור רלבנטי לדיון על עתיד החינוך או ההשכלה הגבוהה: הרי מטרתם היא לקדם את הפרטת החינוך הציבורי, לא לשפרו.

אנו מתריעים בפני אנשי החינוך האמיתיים בישראל, בפני אנשי רוח ויוצרים שנותנים בתמימותם לתנועה זו להתהדר בשמם ויוקרתם, בפני אלה המעוניינים לקדם ולפתח מערכת חינוך ציבורית, איכותית ודמוקרטית: אל תפלו בפח! שום טובה לא תצמח לחינוך הציבורי מתנועה שעל סדר יומה הפיכת החינוך לסחורה המוכפפת לכללי השוק!


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

טרקבקים & פינגים

[…] תגובת הפורום להגת ההשכלה הציבורית, פורסמה לראשונה בבלוג הפורום: […]

[…] כאן את חששותיהם של חברי הפורום למען ההשכלה הגבוהה מפני תנועת ‘הכל חינוך’ – חששות שהתבססו בעיקר על […]


תגובות

(הערה מתקטננת – המורים לא ניהלו השנה מאבק נגד רפורמת דוברת)

למה אתה ישר מניח שכסף הולך נגד החינוך?
אני לא מבין את הגישה הזו.

ההנחה שהכסף הגדול יעבוד נגד החינוך היא בד"כ נכונה, אך כאן לא מדובר בהנחות דוגמטיות, אלא בשיפוט הנשען על הרקורד של לאוטמן, דוברת ושות' בתחום החינוך. כל האנשים החביבים הללו (ואסור לשכוח את ניר ברקת) היו שותפים לניסוח דוח דוברת, שבמסגרתו היה אמור החינוך בישראל לעבור הפרטה שלמה. הגופים הכלכליים העצומים שמאחוריהם – הקרן החדשה לישראל, IVN ו"רוח חדשה" הירושלמית- שימשו כמטה תעמולה לקבלת דוח דברת, אך חשוב מזה, הם נועדו לספק שירותים שונים שמערכת החינוך המופרטת תחת דוברת היתה אמורה להזדקק לשירותיהם (כמו למשל קורס המנהלים של IVN, שאמור להפוך מנהלי בתי ספר למנהלי עסקים לכל דבר). בקיצור, מדובר בניגוד אינטרסים ברור: האנשים שדחפו להפרטת החינוך תחת איצטלה של ועדה מקצועית היו אמורים להרוויח הון תועפות מהפרטתו.
בכל זאת, תוכל להגיד, למה כל זה רע? האם צריך לפסול משהו רק כי מישהו מוכשר ומוצלח כמו דב לאוטמן ירוויח ממנו? גם אם נניח לרגע שהתשובה היא שלילית, יש המון נימוקים לפסילת מסקנות דו"ח דוברת. רובן קשורות למסקנות הדו"ח לגבי שינוי שיטת התקצוב של בתי הספר, שינוי הליכי קבלת מורים לבתי הספר, ולשינוי "שטחי השיפוט" של בתי הספר השונים. במסגרת שינויים אלו, כפי שהראו כבר מיליון פעם, דופקים בגדול את החינוך שמקבלים תלמידים מעוטי-יכולת, מאפשרים לתכנים הנלמדים להיקבע עפ"י אינטרסים כלכליים של מפעילי בתי הספר, שהמדינה היא רק אחד מהם, ויוצרים תלות חזקה של מבנה מערכת החינוך הנקודתית בהכנסות הורי התלמידים.
חומר על כל זה תוכל (או תוכלי) למצוא בקלות בגוגל. עם רקורד כזה, יש סיבות טובות להניח שלאוטמן ושות' רק יזיקו, גם הפעם, למערכת החינוך.
עודד

המאמר נכתב במרץ, אך כעת ברור שדו"ח דוברת לא נקבר כלל.
אלא פורק לשלבים ונצבע בצבעי הסוואה ממלכתיים ודמוקרטים.
מעבר החינוך היסודי לרפורמת האופק החדש. הוא שלב א'.
שלב ב' יהיה קיצור שבוע הלימודים, ופיטורי מורים.
לאחר מכן יצורפו העל יסודיים ולבסוף גני הילדים.
במועצה הלאומית לחינוך ישבו נציגי לאוטמן&דוברת&ברקת
חברת מט"ח וסנונית יזכו למונופול על תוכניות הלימוד.
לא יהיה הבדל רב בין תנאי שכר המורים במגזר הממשלתי והפרטי.
המורים הטובים יעברו לשוק הפרטי, המדוכאים ישארו בציבורי.
ביבי יהיה ראש הממשלה ושרה תנצח על בניית בית המלוכה המוזהב בעידן הניאו-ליברלי.

"…מה שהיה הוא שיהיה…" ולכן נכשל (שוב).
איתמר היקר – הבט סביבך.
נוער שדובר עברית קלוקלת. חברה שלמה נוהרת אחר תרבות האינסטנס.
מנהלים ומנהלי מנהלים שטוענים שאם "אי אפשר להעביר רעיון בשישים שניות הוא לא טוב".
הבט שנית. מורים שאינם מסוגלים לומר משפט אינטליגנטי ימינה או שמאלה לנושא שאותו הם מלמדים (בעבור שכר) – וגרוע מכך – מורים שאינם מסוגלים לומר משפט אינטליגנטי אחד בנושא אותו הם מלמדים שאינו בתכנית הלימודים.
אנשי החינוך "האמיתיים" בפנסיה. או מתו. או התייאשו (זה הכי גרוע) והשלימו עם העובדה שהדור (כולנו) איננו דורש חינוך עוד, אלא אימון לעמידה במשימות ותו לא. אפילו על "לאור המטרה" ויתרנו.
אני הייתי מעדיף התבוננות ביקורתית שאיננה קוראת לשמר את הקיים, אלא עוזרת לכל מי שמוכן להרים את הכפפה (כמו מר לאוטמן במקרה זה) לעשות פחות טעויות.

אינסטנט ולא אינסטנס (ט.ל.ח)

שלום רב,
מתקיימת תערוכה יפה בנושא ציונות, 14 תמונות מקוריות גדולות וצבעוניות

התערוכה " לא על מגש של כסף מתקיימת במרכז קהילתי אלי כהן ברמת השרון, מוזמנים כל אוהבי ארץ ישראל

תודה, יעקב מרגלית

השארת תגובה

(חובה)

(חובה)