על המערכה להגנת האקדמיה הציבורית באנגליה

הגורמים המקדמים את הפרטת ההשכלה הגבוהה אוהבים לציין תקדימים בין-לאומיים ליוזמתם, אך הם נוטים שלא לדווח על ההתנגדות הרחבה והמנומקת לרפורמות אלו. להלן דיווח קצר על ההתנגדות באנגליה לתוכנית ממשלתית לרפורמה (נוספת) במערכת ההשכלה הגבוהה.

כמקובל בעידן הנוכחי (של הניאו-ליברליזם שניתן לאפיינו כגרסת "1984" של הליברליזם הקלאסי), התוכנית הממשלתית מתהדרת בכותרת "שמים את הסטודנטים בלב המערכת", אלא שהסטודנטים הם בלב המערכת בדיוק באותו מובן שהלקוחות הם בלב המערכת הבנקאית, והצרכנים הם בלב המערכת הכלכלית.

הביקורת הציבורית על התוכנית הממשלתית מצביעה על כך שהתוכנית הנ"ל

 תוכנית אלטרנטיבית שהוצגה על ידי קבוצת אקדמאים, תחת הכותרת "הגנת החינוך הציבורי", מדגישה את התועלת הצומחת מן ההשכלה הן לפרט והן לחברה בכללותה. התוכנית מצביעה על אופיה האמיתי, הסמוי, של התוכנית הממשלתית אשר מכוונת ל"פתיחת" סקטור ציבורי נוסף להזדמנויות עסקיות של ההון הגדול. הממשלה פועלת כסוכן של ההון הגדול, אשר מתקשה למצוא הזדמנויות עסקיות לרווח בסקטורים יצרניים, ומבקש רווחים על ידי השתלטות על נכסי ציבור אשר נצברו במהלך הדורות. קבוצת האקדמאים הבריטים הפועלת, בדומה לפורום, להגנת החינוך הציבורי, העלתה למרשתת עצומה נגד התכנית הממשלתית, בה היא קוראת לממשלת בריטניה לאמץ את התכנית האלטרנטיבית.

התוכנית האלטרנטיבית מתבססת על תשעה עקרונות יסוד:

——————————-

תרגם ועיבד את הפוסט: פרופ' עודד גולדרייך, מכון וייצמן למדע


נהנית מהפוסט? ניתן להביע זאת בעזרת השארת תגובה ויצירת המשך דיון, או הרשמה לפיד ה-RSS וקבלת כל הפוסטים ישידות לקורא ה-RSS שלך.

טרקבקים & פינגים

עדיין לא נשלחו טרקבקים ופינגים.

תגובות

לא קראתי את התכנית האנגלית, אך במבט חטוף היא נראית כאוסף של ססמאות יותר מאשר כתכנית. והשאלה היא אם, ומה, אפשר לעשות משהו בקשר לכך. אין טעם בסדרת הפגנות שבסופן רק נטפח לעצמנו על השכם בתחושת סיפוק שעשינו משהו.
גיורא

גיורא,
מהנסיון הבריטי והישראלי, אוסף סמסמאות בלבד לא יכול להשקיט דאגה מפני האפשרות שמדובר בתכנית ממשית, מה גם שהדברים כבר מתרחשים הלכה למעשה ולא מהיום.
לגבי השאלה מה אפשר לעשות – במקרה זה, אני מניחה שלא מתבקשת פעולה או אפילו מחאה מצידנו. מדובר במערכת האקדמית באנגליה ונראה לי שיהיה זה יומרני מאד לחשוב שיש בידינו לתרום למניעת תיעושה והריסתה. את המאמצים בהקשר זה רצוי להפנות למנוע אותם תהליכים שמתרחשים כבר זמן רב באקדמיה הישראלית. את זה מנסה הפורום לעשות במידת יכולתו הצנועה מאז הקמתו.
העלינו דיווח זה על תיעוש האקדמיה באנגליה ועל נסיונות דומים לאלו של הפורום להאבק בתהליך זה, בעיקר כדי להראות את האופי הגלובלי של תהליכי תיעוש האקדמיה ולהכיר את הביקורת של מרצים אנגלים על תופעות אלה, וכן – להפנות את תשומת לב קוראי הבלוג לתהליכי ההפרטה באקדמיה (ובתחומים אחרים) באנגליה, שהחלו בשעתו בהנהגתה של מרגרט ת'אצר – המודל לחיקוי של נתניהו. אם קוראים את הפוסט בלי לדעת שמדובר באנגליה, אין כל סיבה לחשוד שהוא לא מתאר את האקדמיה בישראל.
איריס

השארת תגובה

(חובה)

(חובה)