מצד אחד מדינת ישראל מציגה נתונים שבהחלט ניתן להתגאות בהם. כשליש מהישראלים בגילאי עבודה מחזיקים בתואר אקדמאי (רק שלוש מדינות נוספות בעולם מציגות נתונים יותר גבוהים), אך מצד שני לא כל התארים שווי ערך, לא כל האוניברסיטאות שוות ערך ולא כל הקבוצות בארץ זוכות להיכנס למעגל "בעלי התארים". אם נבחן את הנתונים, נמצא שהנתח הגדול ביותר מיוחס ליהודים ולחילוניים, ואילו בתחתית נמצאים החרדים ודוברי הערבית. כל זאת די בעייתי, במיוחד שתחום הלימודים ובחירת המכללה/האוניברסיטה משפיעים בסוף היום על יכולת ההשתכרות העתידית ועל מצב המדינה באופן הרב יותר מקיף. אי לכך גם אם מדינת ישראל פיתחה בשנים האחרונות באופן מהותי את תחום ההשכלה הגבוהה, עדיין יש מקום להתקדם ולשפר, ופה עמותות, אנשי סגל ומגוון פעילים חברתיים מייצרים שינוים משמעותיים שבהחלט ראויים להכרה.
להלן כמה פעולות שראויות להערכה בעולם ההשכלה הגבוהה:
- שלמה סבירסקי – שלמה סבירסקי ד"ר לסוציולוגיה, המנהל האקדמי של מרכז אדוה ופעיל חברתי טען לאורך השנים שקיימת חלוקת עבודה עדתית, כאשר האוכלוסייה האשכנזית מרכזת את ההון ומנגד האוכלוסייה המזרחית חסרת שליטה. כיוצא מכך הוא פעל רבות ואף היה ממייסדי עמותת הל"ה – לטובת החינוך בשכונות ובעירות פיתוח ששמה לה למטרה לערב את ההורים במערכת החינוך מתוך מטרה לצמצם פערים חברתיים. בן היתר הוא יצא נגד ועדת שוחט שביקשה לייקר את גובה שכר הלימוד עבור לימודי תואר – פעולה שאם הייתה יוצאת לפועל הייתה מנציחה את הפערים החברתיים והסוציואקונומיים. סבירסקי כינה את המגמה "מדיניות הצמצום התקציבי", הגדרה שביקשה לבסס את הרצון של המדינה לעודד את צמיחת המשק על חשבון הפרטת החינוך וההשכלה. סבירסקי ערך הרבה הרצאות בנושא ולקח חלק פעיל בפורום להגנת ההשכלה הציבורית.
- עמותת סיכוי – עמותת סיכוי שמה למה למטרה לייצג אינטרסים אקדמאיים של אזרחיים ערביים מתוך הבנה שמערכת החינוך היא זו שיכולה להוביל להתפתחות הרצויה ולזעזע קיפאון חברתי. ההכלה הגבוהה מסייעת לנתב מסלול מחדש באופן יותר עצים ובמגוון מישורים משמעותיים, וכיוון שאחוז האזרחיים הערבים נחשב זניח במערכת ההשכלה הגבוהה, עמותה זו פועלת רבות על מנת להגדיל את הייצוג שלהם וזאת באמצעות פעולה כפולה: קידום מדיניות ממשלתית מתוך מטרה להקציב לכך יותר משאבים וקידום פרויקטים בתחום החינוך.
- אסתר עילם – דמות מרכזית בזרם הפמיניסטי. האוניברסיטה העברית העניקה לה את התואר "דוקטור של כבוד" בשל פועלה החברתי שבין היתר כלל הרצאות והדרכות ייעודיות עבור סטודנטיות, כך שבין היתר היא מסייעת להעלות על סדר היום האקדמאי נושאים חשובים, כגון שוויון זכויות האישה.
- עמותת על"ה – עמותת על"ה מקיימת מגוון פרויקטים שמסייעים להנגיש את הליך הלמידה עבור סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים. בין היתר העמותה מסייעת להנגיש את סך המידע והזכויות ששמורות לבעלי צרכים מיוחדים, מאפשרת להשאיל ציוד עזר, מקיימת ספריית אודיו, מסייעת לשפר בגרויות ולעבור מבחן פסיכומטרי שמאפשר להתקבל תואר הרצוי, לאתר חונכים בזמן התואר וכדומה.