ד"ר ענת מטר

ענת מטר הנה מרצה בכירה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית והיא חלק מהפורום להגנת ההשכלה הציבורית. היא נחשבת כפעילת שמאל רדיקלית, ועל כן בין היתר היא גם חקרה לא מעט את הפילוסופיה הפוליטית. לאורך השנים היא ערכה ספרים, הוציאה מגוון מאמרי אקטואליה וצברה קהל מעריצים בעקבות סדרת ספרים והרצאות מעוררי מחשבה.

הירתמות למאבק

כדמות שמגיעה מתחום האקדמיה, כדמות שמרצה וחוקרת רבות, רק התבקש שהיא גם תשמיע את דעתה בכול הנוגע להמלצות וועדת שוחט, ואכן אחת מההרצאות היותר זכורות שלה נוגעת לפורום להגנת ההשכלה הציבורית (14 באפריל )2008. בפורום הזה היא עלתה להרצות והעניקה את תמיכתה בשביתה של הסגל האוניברסיטאי, וזאת מתוך מטרה לסייע למשבר הגדול שבו מערכת ההשכלה נמצאה בעקבות המלצות הוועדה.

תפיסה אנטי ריאליסטית

הטענה העיקרית של מטר היא שהפילוסופיה יכולה להתקיים רק אם מאמצים תפיסה אנטי ריאליסטית, טענה שבה היא דנה רבות בשלושת ספריה. בספרה הראשון "מבעד לפרספקטיבה הפילוסופית של דאמט" (1997) היא מציגה את הקשר שבין שתי התפיסות של דאמט: העמדה האנטי ריאליסטית במטפיזיקה ובמקביל תפיסתו לגבי נושאים פוליטים, זמן ושפה. הספר השני "מודרניזם ושפת הפילוסופיה" (2006) חוקר את האתגר של המודרניזם בטריטוריה הפילוסופית, כאשר היא מקשרת בין דוגמאות מסורתיות לבין תפיסות מודרניסטיות. ספרה השלישי "על דלות המוסר – מסה קריטית" (2019) היא דנה על דלות השיח המוסרי אשר מונע תפיסה ומעשים פוליטיים, וזאת מתוך מטרה להציג שהתפיסות המסורתיות שלנו מבוססות על עובדות אמפיריות, מודלים תרבותיים, אקטיביזם והתנסויות אישיות.

ד"ר ענת מטר

פעילות פוליטית

אין להפריד בין דעותיה שמופיעות בשלל ספריה והרצאותיה לבין תפיסתה הפוליטית, ועל כן ראוי לציין שמחוץ לכותלי האקדמיה היא פעילה חיונית בתנועות הסירוב לשירות בצה"ל ובארגון שפועל למען האסירים הפלסטיניים. בנוסף, מטר פעלה בגזרת "הקמפוס לא שותק" שפעל בשנות ה90 באוניברסיטת תל אביב ואף פעלה רבות בחיבור בין מרצים וסטודנטים יהודים וערבים. כמו כן, היא פעילה בתנועת תעאיוש (ארגון שמטרתו לחתור לשוויון בין פלסטינים לישראלים) והיא חברה ב"קואליציית נשים לשלום". מכאן שאם מחברים בין שני העולמות שמייצגים אותה, ניתן למצוא שהיא פועלת רבות על מנת לנסות לייצר שינוי פנימי ופרוגרסיבי מתוך הקרקע שאותה היא מכירה כה טוב – האוניברסיטה.

נרטיב ספר ומה שביניהם

ספרה "על דלות המוסר" זיכה אותה בלא מעט תגובות. מדובר בטקסט שבניגוד לתפיסה הפופוליסטית שלפיה הפוליטיקה מושתת על מוסר, מציג שהמוסר אינו מספק כדי שהמערכת הפוליטית תוכל להסתמך עליו. הספר מציג מצב הפוך – טוען שהבסיס של המוסר הנו מכלול של נרטיבים היסטוריים, עובדות אמפיריות, ניסיון אישי, ניתוח פוליטי ומודלים חינוכיים. כל אלו ביחד מהווים בסיס איתן עבור צמיחת המוסר – נרטיב שללא ספק לוקח בחזרה למקום האישי והפוליטי שממנו פועלת המרצה, הסופרת ופעילת השמאל ענת מטר.