חרדה, דיכאון ולחץ הם מחסומים נפשיים אשר עלולים לגרום לירידה ביכולת האקדמית אך גם לא פעם להפסקת לימודים. כיצד תוכלו להתמודד עם אותם מחסומים ולעבור את התקופה הזו בצורה הטובה ביותר? להלן מדריך מיוחד בנושא.

סובל ממחסום נפשי? זה לא סוף הסיפור

בשנים האחרונות ניתן לראות כיצד המודעות למחסומים נפשיים עלתה באופן משמעותי, וזאת כתוצאה משורה של אישי ציבור כמו גם שייח ציבורי המתבצע ברשתות החברתיות כמו גם בערוצי התקשורת בנוגע להשפעות של לחץ, חרדה ודיכאון על צעירים. למעשה, יותר ויותר מחליטים לצאת מהארון של הבושה ולספר כיצד הלחץ משפיע ובהתאם לכך גורם להם לפעול בצורה שגויה עד לכדי פגיעה ממשית בדימוי ובביטחון העצמי שמתבטא בין היתר גם בירידה ביכולות באקדמיה. תקופת האקדמיה היא תקופה שכוללת לא מעט לחץ וחרדה בעקבות המבחנים, העבודות והרצון הממשי להצליח. התחרות בין הסטודנטים עלולה להוביל לקשיים ובהתאם לכך גם לעורר מתחים המתבטאים בתחושות קשות, מה שגורם ללא מעט סטודנטים במקרים רבים לפרוש מהלימודים או לסיים את הלימודים בממוצע ציונים נמוך שאינו מייצג אותם. במידה ואתם גם מזדהים עם התחושות הללו, חשוב להבין כי ישנם כלים וטיפולים כמו טיפול CBT – טיפול קצר מועד שהוכח כיעיל לצורך התמודדות עם דפוסי חרדה, דיכאון והפרעות חרדה, מתוך מטרה להתמודד בצורה נכונה עם המחסומים הנפשיים, ואף להתגבר מתוך ראייה מפוקחת. נוסף לכך, קבלת תמיכה רגשית דרך חברים ללימודים כמו גם בני המשפחה מהווה גם היא דרך מצוינת להתמודד עם המחסום. ככל שמערכת התמיכה תהיה רחבה יותר, כך תוכלו להרגיש כי אתם לא לבד בסיטואציה הזו.

מחסומים נפשיים במהלך התואר יש דרכים להתמודדות

הפיכת המחסום – להזדמנות

כסטודנטים שחשופים ללחץ רב, רצוי להבין כי היום הגישה הפסיכולוגית המתקדמת גורסת כי דווקא המחסום הנפשי הוא זה שיכול להוביל לניצול הזדמנויות, כל זאת בתנאי כי התהליך מלווה דרך טיפול. ישנם שורה ארוכה של טיפולים המתבצעים תוך שימת דגש על זיהוי המחסום ושחרור שלו דרך היכרות מעמיקה עם שורשיו ובהתאם לכך יצירת כללי התנהגות שיכולים בהחלט לסייע לצלוח את תקופת הלימודים בהצלחה יתרה. הספק לגבי היכולת האישית מבוסס לא פעם על מחשבות טורדניות שגורם ללא מעט סטודנטים לחוש כי הם אינם עומדים בקצב או לא מצליחים לבטא את היכולת האקדמית באופן מלא. על כן, פנייה לטיפול מהווה את הדרך הטובה ביותר לזיהוי החסם ולניצול שלו לטובת הזדמנות אמיתית לפיתוח אישי ולהבנה כי אוסף החוויות ואירועי החיים הם אלו אשר הובילו אתכם לנקודה הזו. דרך ניצול הטיפול לטובת חקירה אישית ואמיתית ניתן בהחלט להזניק את הקריירה באקדמיה באופן שמשקף לא רק את ההצלחה שלכם, אלא גם את עצם היותכם בני אדם שיודעים לסגל סרגל כלים שבאמצעותו ניתן לכבוש פסגות ולהוביל את עצמכם להצלחה יתרה בכל תחום, לא רק באקדמיה אלא גם בחייכם הפרטיים.

בעיה נפוצה שבה ניתן לטפל

מחסומים רגשיים הם לא בעיה אישית שלכם, וחשוב להבין את זה. מדובר בתופעה שרבים מהסטודנטים כאן בישראל ובעולם מרגישים. עדות לכך ניתן למצוא במספר הגבוה של סטודנטים שפורשים מהתואר באמצע או אפילו לקראת הסוף בעקבות הלחץ והחרדה, ומשום כך פנייה לטיפול ממוקד שנועד להבין לעומק מהיכן מגיע הדפוס הוא האופציה הטובה ביותר. זכרו כי אתם לא לבד, ודרך תמיכה רגשית ניתן בהחלט להתגבר על המחסומים ולהפוך אותם לאבני דרך שיובילו בסופו של דבר להבנה כי כולנו בני אדם וכולנו מתמודדים עם קשיים, בייחוד על רקע תחרות עזה בלימודים והרצון הממשי להצליח ולשגשג.

לסיכום, פנייה לטיפול מאפשר להפעיל דפוסי פעולה חדשים לפירוש המצב תוך שימת דגש לשינוי דרכי הפעולה, לטובת התמודדות ראויה עם המחסום הרגשי אותו ניתן להפוך כאמור להזדמנות, אם רק תתנו לעצמכם את ההזדמנות לטפל בעצמכם ובהתאם לכך ליצור חיים חדשים כסטודנטים אך גם באנשים בוגרים הלוקחים שליטה על חייהם.