הפורום להגנת ההשכלה הציבורית

השכלה מהווה בסיס מהותי בכל מדינה. השכלה מגשרת על פערים, מעניקה הזדמנויות, מובילה קדימה, מעניקה בסיס איתן ובאופן כללי מגדלת קהילה של חוקרים, רופאים, מדענים, משפטנים, מעצבים ושלל נותני שירות חשובים. בנוסף, השכלה מסייעת למדינה להתפתח ובין היתר מהווה מקור לגאווה.

לאור כל זאת כה חשוב להכיר את "הפורום להגנת ההשכלה הציבורית" – פורום ששם לו למטרה להגן מכל משמר על היתכנות הלמידה ועל איכות גבוהה של תוכן ומרצים.

מאבק שהוביל לעשייה

הפורום להגנת ההשכלה הציבורית נוסד לאחר שלפני כעשור המרצים יצאו לשביתה בשל איום לקחת את ההשכלה הגבוהה מידי כל ולהשאיר אותה רק לבעלי יכולת. באותם ימים רבים חשו שהם לא יכולים להמשיך ולעמוד מהצד בזמן שההשכלה גוססת ועומדת לחדול מלהתקיים כפי שהכרנו אותה, כך שבמקום שהיא תתקדם קדימה, התחושה הייתה שהיא רק נעה לאחור ומאיימת לקבע חידלון וחוסר שוויון הזדמנויות. הייתה זו קבוצה גדולה שמונה כ450 אנשי אקדמיה שבין היתר כללה מגוון דוקטורים, פרופסורים וכמובן שגם סטודנטים שביקשו לחבור ביחד לטובת מטרה אחת: שמירה על הקיים וקידום מצב ההשכלה בארץ.

המקום להתעדכן

מאז ועד היום חלפו כמה שנים, האיום הוסר ומצב ההשכלה ממשיך לצמוח. עם זאת, ההבנה שיש לעמוד על המשמר חלחלה ועל כן הפורום להגנת ההשכלה הציבורית נשאר פעיל וקיים בלוג חשוב ורלוונטי כתמיד. מי שמתעניין או אפילו מבקש לתמוך, מוזמן להירשם כמנוי וליהנות משלל עדכונים מרתקים ובעיקר חשובים.

הפורום להשכלה גבוהה

פורום חשוב נוסף הנו "הפורום להשכלה גבוהה". פורום זה הנו פועל יוצא של שיתוף פעולה שנערך בין מוסד שמואל נאמן לבין מחקר מדיניות לאומית מטעם הטכניון. הפורום אינו פוליטי וכל מטרתו לשמור על מאפייני ההשכלה הגבוהה ולחזק אותה במגוון מישורים משלימים. בין היתר הפורום מבקר את ההתנהלות האקדמית וברגע שהוא מזהה חריגה, הוא מתריע בכמה אפיקים מקבילים, כך שלא פעם דברי הפורום נשמעו מעל דוכן הכנסת, כאשר לכל אורך הדרך מתקיים דיון מכבד, מושכל ושקוף.

שומר הסף – מחאות וקהילה פעילה

לצד דיונים גם נכללים מעשים. חברי הפורומים הצטרפו בעבר למחאות במגוון קמפוסים ברחבי בארץ. בעיקר זכורה המחאה הגדולה שהתרחשה ב2007-2008. המחאה ביקשה שלא לאפשר להגדיל את שכר הלימוד, ולשנות את תנאי השכר ואופני ההעסקה. אי לכך יותר מחודש ימים הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות נכנסו להקפאה, מתוך אמונה שמועבר שיעור חשוב ושהנזק שעומד על הפרק הרבה יותר גדול מאשר הפסד מזערי של חומר לימודי. הפגנות אלו השיגו את מבוקשן ואכן מאז ועד היום ציבור הסטודנטים והמרצים יודע שיש מי שעומד על המשמר ושבשעת הצורך יאורגנו הפגנות נוספות. נתון זה אינו נעלם מעיני השרים ומקבלי ההחלטות, ועל כן כיום לא כ"כ מהר מנסים להחיל שינויים בעייתיים שמעמידים שיקולים כלכליים על פני שיקולים שנוגעים לאיכות ההשכלה הגבוהה.